International skole

“Jeg kigger bare på, hvad de andre gør – så gør jeg det samme”

Nahla og Chloé går begge i en international skole, der hedder BSG (British School of Guangzhou). De er på to forskellige campus, fordi Chloé går i pre-nusery class, og Nahla går i Primary school på 2. årgang. Alt foregår på engelsk, men Nahla har også kinesisk undervisning i Pin Yin, hvilket betyder hun lærer kinesisk med bogstaver, ikke kinesiske tegn.   

Det var med en klump i halsen, da vi afleverede Nahla (7 år) første dag velvidende, at hun ikke kunne forstå, hvad de sagde og omvendt. Men som hun selv sagde: ”jeg kigger bare på, hvad de andre gør – så gør jeg det samme”. Den taktik har tilsyneladende virket, for Nahla har elsket at komme i skole lige fra første dag. Det gælder også Chloé. Det skal dog tilføjes, at selvom det er gået over alle forventninger, er det et stort skift for Nahla at gå fra 0. klasse på Haldum-Hinnerup skolen til 2. årgang på international skole, hvilket svarer til 3.- 4. klasseniveau i Danmark. Det betyder, at vi bruger ca. 4-5 timer om ugen på at lave lektier med Nahla. Men jeg synes nu stadig, at det er lektier på 7-årigt niveau; eksempelvis var engelsk lektier i weekenden, at Nahla skulle tegne nogle figurer og lave tænkebobler og skrive, hvad de tænker.   

Skolen er helt anderledes end en kommunalskole i Danmark. Det er rige asiatiske børn, og så er der os expats, hvor en sådan skole er en del af ”udstationerings-pakken”. Udover de fine uniformer, så er der er mange ressourcer tilgængelige, hvilket betyder, der er store og små arrangementer hele tiden – og hver uge sender læreren en opdatering ud med billeder. Desuden har skolen samarbejde med Juilliard og MIT. Og en af de første uger, vi var her, var der en i Nahlas klasse fra Juilliard, som underviste dem i dans.

Der er især to ting, som jeg værdsætter ved at have vores børnene i en international skole. Først og fremmest at de lærer børn at kende fra forskellige kulturer, hvor den største forskel ikke er hvad pålægget på rugbrødet er, men om man fejrer jul, hvordan man fejrer jul, hvordan det er at være til en kinesisk børnefødselsdag osv. Jeg håber, at det giver dem en åbenhed og et bredt syn på verden. Den anden ting er, at de hele tiden bliver udfordret i at stå foran et publikum og performe. På en britisk skole i Kina eksisterer Janteloven ikke, her opmuntres børnene til at stå frem og vise, hvad de kan. Jeg tror på, at det giver dem en ballast i fremtiden – så de ikke er ved at skide i bukserne til deres første mundtlige eksamen, ligesom jeg var.    

Når alt kommer til alt, krydser jeg fingre for, at børnene tager det bedste med sig fra såvel det danske kommunale som det internationale skolesystem.  

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s