Sri lanka

For mit vedkommende startede vores rejse til Sri Lanka allerede i juni 2019, da vi bookede flybilletterne til kinesisk nytår i januar-februar 2020. Jeg har hørt fantastiske historier om denne destination fra flere venner, så forventningerne var helt i top. Vi skulle bo seks forskellige steder på vores rejse i løbet af 14 dage. Vi endte så med at forlænge rejsen med fem dage, og endte derfor med at bo syv forskellige steder.

Det er altid en stor diskussion, hvor meget af ens tur man skal planlægge på forhånd. Men da jeg har tiden og ikke mindst lysten, havde jeg booket chauffør og hoteller på forhånd. Desuden havde jeg skitseret, hvad der var must-see på vores rejse. Men for mig ligger der så meget forventningsglæde i denne proces, at jeg ikke ville have gjort det anderledes.

Nedenfor kan du se vores rejseplan. Vi landede med fly i Negombo, hvorefter vi kørte sydpå (modsat urets retning), først til Galle ➡️ Hiriketiya beach ➡️ Ella ➡️ Nuwara Eliya ➡️ Dambulla ➡️ Sigiriya ➡️ Colombo ➡️ Bentota. Mit indtryk er, at det mest almindelige er at starte med at køre ind i landet, altså modsat os, og slutte ved af ved stranden, så man har oplevelsesferien først og badeferien til sidst. Det havde vi helt sikkert også gjort, hvis ikke vi havde planlagt at mødes ved stranden med nogle hollandske venner, som var rejst en uge før os.

Det er lidt luksusudgaven at have privat chauffør, men det er til at betale i Sri Lanka og virkelig bekvemt, når man rejser så meget rundt med små børn. Desuden kørte vi meget i tuktuk (Sri Lanka’s by-taxa), når vi kørte korte afstande. Det kostede nærmest ingenting, måske 7-10 kr. for 2-4 km.

Blogindlægget er struktureret kronologisk i overskrifter i henhold til vores rejseplan.

Galle (2 dage)

I Galle boede vi på et guesthouse i det gamle fort (Galle fort), som i det 16-århundrede var en portugisisk koloni, efterfølgende var det en hollandsk koloni og til sidst engelsk. Det var meget imponerende at se de forskellige nationers præg på byen og fortet. Men på en eller andet måde også lidt mærkelig, som vores første destination på Sri Lanka, da det ikke ligner resten af Sri Lanka.

Hiriketiya beach (4 dage)

Hiriketiya beach stjal mit hjerte ❣️ Fuldstændig fantastisk lille perle. Her mødtes vi med vores hollandske venner, som har to jævnaldrende drenge med Chloé og Nahla. Her stod den på beach afslapning og surfing ved denne lille skønne hesteskosformede strand. Vi boede i den lækreste AirBnB villa, hvor vi var så heldige at have Rosie inde ved siden af, som lavede morgenmad til os hver morgen og også aftensmad en enkelt gang. Hvad der gør dette her sted så specielt (i mine øjne) er den afslappende Bob Marley stemning på de små caféer, barer og restauranter nede langs stranden. Dette skyldes måske, at det er et paradis for yoga og surf entusiaster, men også gæstfrie folk som Rosie, der lige tilbyder at kører en, hvis man har brug for et lift. Ved vores fire dages ophold her, besøgte vi også et Buddhistisk tempel og Sri Lanka’s sydligste punkt, hvor fyrtårn Dondra ligger. Jeg havde bestemt ikke lyst til at forlade Hiriketiya 😕

Ella (2 dage)

Ella er en lille by i bjergene, til trods for vi havde fået at vide, vi skulle være opmærksom på lavere temperaturer her, så blev vi stadig lidt overrasket over, specielt hvor køligt det var om aftenen og natten. Her boede vi i en lille træhytte i træerne, omgivet af aber og jungle – pigerne elskede det 🐒😍 I Ella gik Nahla og jeg på opdagelse for at finde et ”hemmeligt” vandfald, som var lidt en udfordrende tur, og jeg endte med at få en ile i lilletåen. Ellers var der et par ting, der stod højt på listen: Little Adam’s peak og Nine arch bridge.

Little Adam’s peak er et relativt lille bjerg med en fantastisk udsigt. Nu siger jeg relativt lille, men måske ikke for Chloé på 3 år (vi, som i Jens, måtte også bære hende noget af vejen). På turen derop kan man se te plantager til alle sider, hvor de arbejdende går og plukker teblade. Turen var det hele værd, udsigten fra toppen var betagende! Man kunne se helt over til Yala nationalpark.

Nine arche bridge er en del af den berømte togbane, som er fra englændernes kolonitid (og der er stort set ikke blevet gjort noget ved det siden). Området er virkelig smukt, og togene kører så langsomt at man må gå over broen på skinnerne.

Nuwara Eliya (dagsstop)

Turen fra Ella var ikke med vores chauffør, men herfra med tog til Nuwara Eliya. Togturen er en turistattraktion i sig selv og med god grund. Vi havde fået at vide at strækningen fra Ella til Nuwara Eliya er den smukkeste del af turen, og det tager knap 3 timer at kører 64 km., så det er ikke helt det samme som Kinas hurtigtog, der kører 300 km i timen 😁 Men turen skuffede ikke – den var fantastisk smuk! Og vi var så heldige, at billetterne på 1. klasse var udsolgte, så vi måtte nøjes med at rejse på 2. klasse, hvor man kunne åbne vinduer og døre og stikke hoved (og krop) ud (se billeder nedenfor).

Ved ankomst i Nuwara Eliya mødtes vi med vores chauffør, som nogenlunde var der samtidig med os (det siger en del om, hvor dårlig infrastruktur der er i landet). Nuwara Eliya er også kaldet Little England, da området og byggestilen ligner nogen fra England. Herfra på vores vej mod Kandy besøgte vi en te fabrik: Damro tea factory.

Kandy (2 dage)

Kandy er en travl by med meget larm, så vi var glade for, at vi havde booket et hyggeligt boutiquehotel uden for byen med en lille swimmingpool Nahla nåede at afprøve. I Kandy var der specielt én ting, der stod højt på listen: Temple of the tooth. Dette er et af de mest hellige templer i verden, da Buddhas tand ligger i en boks her, som vises frem to gange om dagen: Ved solopgang og ved solnedgang. Vi havde købt blomster til Buddha og havde selvfølgelig dækket skuldre og knæ til. Til de nysgerrige, så fik vi desværre ikke Buddhas tand at se i denne omgang (vi må tilbage).

I Kandy besøgte vi også den botaniske have. Den var fantastisk smuk med flagremuse hængende fra de høje træer, aber over alt, bambus på størrelse med birketræer og farverige eksotiske blomster. Jeg må sige, at det var første gang i mange dage, at jeg følte mig helt afslappet.

Dambulla (dagsstop)

Efter en lang 7 timers køretur fra Kandy gjorde vi stop i Dambulla, for at se det berømte Royal cave temple. Det består af fem grotter, der er hugget ind i klipperne. Selvom jeg efterhånden har set mange templer, var dette her virkelig unikt, hvorfor man kan forstå, det er en del af UNESCOs verdensarv.

Sigiriya (3 dage)

Dejligt med tre overnatninger på samme sted, det var tiltrængt. Og hvilket sted, Kuwera eco lodge var et helt fantastisk, hvor alle ingredienser til maden blev dyrket på stedet eller kom fra lokale i nærheden. Sigiriya bød på besøg til Sri Lankas top attraktion nr. 1: The lion rock samt lokal landsbytur og elefantsafari. Desuden havde vi lidt tid til at nyde hotellet og poolen, og tage en beslutning om at forlænge vores ferie. Vi besluttede først 4. februar (3 dage inden vi skulle have rejst tilbage til Kina) at blive fem dage mere. Dette skyldes den berømte coronavirus, der invaderede Kina og var på sit højeste i starten af februar. Vores Kina-visa udløb 17. februar, så vi vidste, at vi som udgangspunkt skulle tilbage forinden, men vi var i syv sind omkring hvordan og hvorledes og købte derfor fem dages betænkningstid.

I det 5. århundrede lå der et kongelige palads på Lion rock fortress eller løvefæstningen i Sigiriya. Kongen boede på toppens med hans harem af 500 koner. Det var imponerende at se, hvordan det hele var indrettet med vandbeholdere, pools, vandløb ned fra klippen, trappetrin hugget ind i klippen og ikke mindst springvand (som der skulle 7 mænd til for at få til at fungere).

Elefantsafari i nationalparken Hurulu eco park blev en god oplevelse. Den startede lidt træls med en elefantmor, der blev sur på en jeep, der kom for tæt på – det endte med jeepen fik et par slag med snablen. Men derefter var det bare optur over at se elefanterne så tæt på i deres naturlige omgivelser. Og især Chloé var meget imponeret over de mange Dumboer.

Colombo (1 dag)

Colombo er Sri Lankas hovedstad og her bor ca. 800.000 mennesker. Jeg var ikke stor fan af byen og var egentlig glad for, at vi kun havde én overnatning der. Lige nok til at udforske byen og shoppe lidt. Der er nogle lækre butikker og cafeer, men der er ikke lækre områder, som vi kender det fra andre hovedsteder. Det gør byen en smule ucharmerende i mine øjne. Men til pigernes glæde var der en McDonalds, som vi ikke havde stødt tidligere på Sri Lanka 😁

Bentota (5 dage)

5-stjernet luksus i Bentota-paradis var lige nøjagtig, hvad vi manglede for at fuldende vores ferie. Børnene var ellevilde: Børneklub og buffet med alle verdens yndlings continental retter samt pool på den ene side og gylden sandstrand på den anden side. Ja, og som I ved, hvis børnene er glade… bla bla bla. Men vi må indrømme, at kunne se solnedgang og drikke cocktails uden forstyrrelse i 1,5 time fordi børnene gerne ville i børneklub, er en luksus vi sjældent har oplevet, så et eller andet er der om det 😛

Vores Sri Lanka rejse var fantastisk – så mange smukke steder på ét og samme sted! Men når det er sagt, fyldte det en del at coronasmitten voksede og voksede i Kina. Vores kinesiske visa udløb snart, så vi skulle tilbage – vi kunne ikke bare rejse til Danmark. Vi blev på Sri Lanka indtil 12. februar, men så var det også sidste udkald, da vores pas (med visa) skulle fragtes til Shanghai og fornyes inden 17. februar. China here we come!